Yves Saint Laurent shirt: logotrend

De Yves Saint Laurent shirts zijn het levende bewijs van de almaar groeiende logomania trend. Tegenwoordig is een logo tee gewoon de nieuwe standaard, terwijl het een paar jaar geleden nog ondenkbaar was om met grote letters een bepaald merk te ‘promoten’. 

Ain’t Laurent Without Yves

Als je nog niet begrijpt waar we het over hebben, dan moet je maar eens de wekelijkse markt in je stad bezoeken. Daar staan de kraampjes bol van T-shirts met YSL opdruk in de gekste neonkleuren. Wie kent de ‘Ain’t Laurent Without Yves’ shirts nou niet? 

Logomania

De logotrend komt dit jaar op een hoger niveau te staan nu Karl Lagerfeld een bokszak heeft gemaakt met het iconische Louis Vuitton monogram erop. Ook zagen we de groei van diverse merken die grote modehuizen op de hak nemen door met ontwerpen te komen als ‘Comme des F*ck Down’ beanies (een parodie op het Japanse merk Commes Des Garçons) Ballin verwijzend naar modehuis Balmain, Féline sweaters en Homiès sweaters (van modehuis Hermès). 

Populair

En hoewel deze items razend populair zijn – vooral onder jongeren – zijn modehuizen er minder enthousiast over. Laatst sleepte Chanel het merk What About Yves voor de rechter, omdat zij het dubbele CC-logo van het merk letterlijk gebruikt zouden hebben in een van hun ontwerpen. Maar ook Saint Laurent is niet gediend van naamsmisbruik. Niet voor niets zette Saint Laurent de samenwerking stop met het Franse warenhuis Colette, waar de shirts van ‘Ain’t Laurent Without Yves’ in de rekken hingen.

Authenticiteit 

Modehuizen willen het liefst authentiek blijven, wat heel moeilijk gaat anno 2014. Vrijwel alles is al een keer gedaan. Het YSL ontwerp is bijvoorbeeld een van de meest gekopieerde monogram items: het originele shirt is online nauwelijks te vinden, terwijl de kopieën op eBay hartstikke gewild zijn en in grote getallen worden verkocht.