Hoe technologie verspilling in de mode-industrie kan voorkomen

Van vroege kleermakers tot moderne merken en van de hoofdstraat tot ‘The Devil Wears Prada’: kleding is al sinds mensenheugenis een vorm van kunst en zelfexpressie. Al die tijd heeft de mode daar een centrale rol bij gespeeld. Vaak met behulp van moderne technologie. Wist je bijvoorbeeld dat technologie verspilling in de mode-industrie kan voorkomen? In dit artikel vertellen we je hoe

Gebruik van technologie in de mode-industrie

Er zijn een aantal manieren waarop technologie, met name data, een vitale rol speelt in de hedendaagse mode-industrie. Er zijn bijvoorbeeld een groot aantal succesvolle retailers die intelligente technologie gebruiken om de keuzes van de koper te analyseren en voorspellingen te doen over wat hij of zij daarna wil. Ook modeontwerpers, zoals Josh V, voorspellen vaak trends op basis het social media gedrag van de consument.

Anders nadenken over productie van kleding

Maar een van de minder besproken toepassingen kan een deel van de oplossing zijn voor een van de meest beruchte problemen in de sector: kledingafval. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk gaat naar schatting 140 miljoen pond per jaar naar de vuilnisbelt. Het is een situatie die zeker veranderd moet worden, en technologie kan daarbij een belangrijke rol spelen. We moeten anders gaan nadenken over de manier waarop kleding wordt geproduceerd en besteld.

Tonnen textiel naar de vuilnisbelt

Detailhandelaren die in korte tijd hippe en goedkope kleding produceren zijn zeer populair. Denk bijvoorbeeld aan de vele klanten die een winkel als de Primark trekt. Maar trends komen en gaan en goedkope kleding wordt relatief snel weggegooid. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat Britse consumenten bij elkaar tonnen aan textiel per jaar weggooien. Jaarlijks komt er een gigantische hoeveelheid kleding in de vuilnisbakken terecht, waarvan ongeveer 20 procent naar de vuilnisbelt gaat en 80 procent wordt verbrand. Naar schatting verliest de mode-industrie jaarlijks meer dan 300 miljard pond aan onverkochte voorraden en afval wat neerkomt op 15 procent van alle producten.

Verspilling

Wereldwijd worden honderdduizenden tonnen stof verspild in de ontwerp- en productiefase voordat het de kleding de klant bereikt. Wanneer kledingstukken bijvoorbeeld als patroon worden uitgeknipt, kan maar liefst 15 procent van de stof op de vloer van de snijzaal terechtkomen. Volgens de BBC komen drie op de vijf kledingstukken binnen een jaar in een verbrandingsoven of een stortplaats terecht!

Tijd om actie te ondernemen

Hoewel veel overheden en bekende namen in de mode-industrie hebben beloofd om dit probleem aan te pakken door middel van initiatieven voor inzameling, hergebruik en recycling, is de noodzaak van verder ontwrichtend denken en handelen heel duidelijk. Er zijn ook een aantal manieren waarop technologische innovaties vorm kunnen geven aan een duurzamere mode-industrie.

MTO-technologie als oplossing

Om te beginnen is er de zogeheten MTO-technologie, waarbij kleding eerder gedragen en langer bewaard zal worden dan standaard kleding. MTO-technologie, zoals die van PlatformE, geeft merken de mogelijkheid om maatwerk te lanceren op digitale kanalen en retailkanalen, zoals social media en e-commerce. Die passen zich aan op de behoeften van specifieke merken en zijn heel eenvoudig integreren in bestaande systemen. De technologie stelt de consument ook in staat om deel uit te maken van het (co)productcreatieproces, waardoor hij de mogelijkheid heeft om verschillende materialen, kleuren en accessoires te combineren en miljoenen combinaties te creëren voordat hij zijn MTO-productieaanvraag afrondt.

Digitalisering vermindert verspilling

Praktisch gezien betekent digitalisering van het productieproces van kleding een drastische vermindering van de miljoenen kledingstukken die worden gemaakt en afgedankt. Het kan ook productielijnen beter stroomlijnen, waardoor de hoeveelheid ongebruikte kleding die op de vuilnisbelt terechtkomt of zelfs verbrand wordt, tot een minimum wordt beperkt.