Klassiek blauw is dé kleur van 2020

2020 is in zicht. Hopelijk wacht ons een nieuw decennium vol geweldige mode. Dat het december is betekent ook dat het ijd is voor eindlijstjes én de ‘Pantone Color of the Year’  aankondiging. Daarbij kiest het bedrijf Pantone een kleur die komend jaar helemaal hip is. Voor 2020 valt de keuze op… klassiek blauw!

Kleuren die het leven mooier maken

De afgelopen jaren heeft het Color Institute kleuren geselecteerd op basis van hun opbeurende kwaliteiten. Oftewel, kleuren die het leven mooier maken. Vorig jaar werd gekozen voor het op de natuur geïnspireerde Living Coral vanwege de ‘stimulerende’ elementen. Het daarvoor viel de keuze op Ultra Violet omdat het mensen ‘inspireert’ om te streven naar een betere wereld. Ook pastelkleuren doen het bijna ieder jaar goed in de modewereld.

Kleur van het jaar 2020

Dat de keuze valt op de kleur blauw is geen verrassing wanneer je kijkt naar de huidige wereldsituatie. Het is de kleur van de oceaan en de lucht en klimaatverandering is een thema die momenteel zeer hoog op de politieke agenda staan.  Maar kan Pantone, in een wereld die geteisterd wordt door armoede, voedseltekorten en klimaatverandering, geruststelling bieden in wat een omstreden verkiezingsjaar lijkt te worden? Pantone gelooft van wel. Op woensdag werd Classic Blue aangekondigd als de Kleur van het Jaar 2020.

Mooie plaatjes op Instagram

Dat blauw dé kleur van 2020 zou worden is geen grote verrasing voor Instagram volgers van Pantone. Zij zagen al plaatjes van oceanen en luchten voorbij komen in deze prachtige kleur.  In een persbericht wordt de nieuwe kleur, die lichter is dan marine en donkerder dan aquamarijn, beschreven als ‘vredelievend’ en ‘betrouwbaar’.

Pantone: toonaangevend bedrijf

De jaarlijkse keuze van Pantone is toonaangevend. Het heeft invloed op de trends in de mode, schoonheid, interieur en zelfs voedsel. Classic blue zul je dan ook veel gaan tegenkomen in 2020.  Het is een breuk met 2019, waarin we de kleur blauw in de mode niet ontzettend vaak tegenkwamen. Als er toch een fel blauw opduikt, is het meestal in de handen van een slimme ontwerper die een statement wil maken.  Demna Gvasalia van Balenciaga gebruikte blauw bijvoorbeeld om ‘eenheid’ te promoten. Tijdens de modeshow werden verscheen zowel show zelf als zijn jurken in het blauw. Ook andere merken gebruiken steeds vaker blauw. Zo heeft Gucci een prachtige jurk met halslijn in het blauw.

De uitgestrekte en serene avondlucht

PANTONE 19-4052 Classic Blue is grenzeloos en doet denken aan de uitgestrekte avondlucht, zo stelt Leatrice Eiseman, de directrice van het Pantone Color Institute. Het is ook de kleur van de lucht op een bepaald uur en de stille oceaan, die sereniteit oproepen. Het moedigt mensen aan om verder te kijken dan het voor de hand liggende en het daagt ons allemaal uit om dieper na te denken en ons perspectief te vergroten. Bovendien maakt het vrijwel elke ruimte in huis mooier, of je nu blauw gebruikt in de keuken, woonkamer of kinderkamer. Tebslotte vindt bijna iedereen de kleur blauw mooi. Daar zijn we het helemaal mee eens!