Voorspelling: wereldwijde groei mode industrie vertraagt in 2020

De McKinsey Global Fashion Index (MGFI) brengt ieder jaar een rapport uit over de stand van de mode industrie. Het voorspelt dat de wereldwijde groei van de mode-industrie verder zal vertragen met drie tot vier procent, iets lager dan de voorspelde groei voor 2019.

Concurrentie is heviger dan ooit

Aan de ene kant bieden social media kanalen, verschuivende markten en baanbrekend onderzoek kansen op inkomsten en kansen voor enorme innovatie in de mode industrie. Aan de andere kant vertraagt de wereldwijde economische groei en is de concurrentie heviger dan ooit. De heersende stemming onder modebedrijven wat betreft 2020 is er dan ook een van angst en bezorgdheid.

Hoe moeten mode bedrijven opereren?

Om in een concurrende omgeving te kunnen blijven voortbestaan moeten bedrijven strategisch denken, hun besluitvorming aanscherpen en klantvriendelijkheid centraal stellen. Ook moeten ze de digitale juiste keuzes maken en zich richten op consumenten die zich steeds meer zorgen maken over klimaatverandering. De roep om technologie die textiel verspilling tegengaat wordt bijvorbeeld steeds luider. Tegelijkertijd moeten bedrijven inspelen op lokale smaken en meerdere culturen kunnen aanspreken. Slechts één maat is niet voor iedereen geschikt. Dit zijn enkele van de bevindingen uit het laatste rapport, The State of Fashion 2020, geschreven in samenwerking met The Business of Fashion (BoF).

McKinsey Global Fashion Index

Het laatste rapport van de McKinsey Global Fashion Index (MGFI) heeft nieuwe inzichten opgeleverd in hoe modebedrijven per categorie, segment en regio presteren. Voor velen in de mode-industrie is het glas half leeg. De stemming onder de respondenten van het onderzoek is in alle regio’s vrij sober en de optimistische geluiden van vorig jaar in Noord-Amerika en het luxesegment zijn verdwenen.

Winst in de mode industrie

Wel is de economische winst in de mode industrie voor het tweede achtereenvolgende jaar op rij gestegen, na jaarlijkse dalingen van 2012 tot 2016. De stijging van 16 procent op jaarbasis was grotendeels te danken aan meer omzet als gevolg van kostenbesparingen.  De marge bedroeg 10,8 procent, een stijging ten opzichte van 2017 en de hoogste sinds 2014.

Sombere vooruitzichten

Een van de redenen dat bestuurders ondanks de economische winst niet blij zijn komt door het feit dat de vooruitzichten voor de wereldeconomie minder rooskleurig zijn dan een jaar geleden. Tegen deze achtergrond zijn de winsten van de mode-industrie sterk gepolariseerd. Voor een exclusieve groep schijnt de zon, want door de economische winst hebben deze twintig bedrijven in 2018 meer verdiend dan alle andere bedrijven samen. De Super Winnaars zijn onder andere drie nieuwkomers, te weten Anta Sports, Heilan Home en Lululemon – een weerspiegeling van de kracht van sportkleding en de toenemende invloed van Chinese spelers op de markt.

Groei in het luxe segment

Op het gebied van luxe maakte Kering een indrukwekkende stijging door in de gelederen, gedreven door Gucci’s dubbelcijferige omzetgroei en sterke prestaties in de markten van Azië en de Stille Oceaan, zoals Japan. Niet boeken deze toonaangevende bedrijven enorme winsten, ze staan ook bekend om hun innovaties. Ze zijn ook het meest succesvol in het aantrekken van investeringen en talent, waarbij de rest van de bedrijven vaak de strijd om restanten moet aangaan. Hoe de mode industrie er in de nabije toekomst echt uit zal zien? De tijd zal het leren.