Wat is de impact van het Corona virus op de mode industrie?

De uitbraak van het Coronavirus heeft voor problemen gezorgd bij modebedrijven. Het sluiten van winkels en de reisbeperkingen die het veroorzaak verminderen de verkoop van kleding in binnen- en buitenland. Net zo problematisch is de impact van het virus achter de schermen, met name bij leveranciers.

Grootste kledingproducent ter wereld

China is de grootste kledingproducent ter wereld, en modebedrijven over de hele wereld maken er een aanzienlijk deel van hun kledingcollecties. Zelfs bedrijven die hun knippen en naaien elders doen zijn vaak afhankelijk van China voor stoffen en versieringen zoals koorden en knopen om producten af te werken voordat ze klaar zijn om te verkopen. Fabrieken in de omgeving van China zijn echter gesloten door het Corona virus waardoor er vertragingen in de productie zijn ontstaan die waarschijnlijk gevolgen zullen hebben. Deze gevolgen zullen waarschijnlijk zelfs te merke zijn nadat de epidemie is afgenomen en de winkels weer bezoekers verwelkomen.

Onduidelijkheid

Op dit moment is het onduidelijk wanneer de fabrieken volledig zullen heropenen. Niemand weet het. De negatieve impact op de bevoorradingsketens en de productie is hoe dan ook te merken. Hoewel bedrijven het naaien van kleding naar elders kunnen verplaatsen, zoals Pakistan en Vietnam, zijn ze voor materialen alsnog afhankelijk van China.

Alternatieven vinden voor hoogwaardig materiaal is lastig

China is met een ruime marge de grootste textielexporteur ter wereld en is volgens gegevens van de Wereldbank goed voor ongeveer 38% van het wereldtotaal in 2018. Schoeisel en sportkleding, die veel technische stoffen zoals hoogwaardige stretchmaterialen gebruiken, krijgen het lastig omdat het moeilijk is om alternatieven te vinden.

Productie in China

Diverse bedrijven uit de mode- en schoenwereld hebben de afgelopen jaren naar fabrieken buiten China gekeken om meer van hun goederen te assembleren. China’s uitgebreide mode-netwerk zorgt er echter voor dat veel mensen nog steeds op het land leunen. PVH Corp., de reus achter Calvin Klein en Tommy Hilfiger, verklaarde dat het ongeveer 20% van zijn producten in China maakt. Naar schatting zijn deze aantallen gelijk bij veel andere bedrijven, zo blijkt een recente onderzoeksnota.

Geen kleding meer te koop

Het is slechts een kwestie van tijd voordat de fabriekssluitingen merkbaar worden in de winkels. De komende weken gaan extra kritisch worden, aangezien verdere vertragingen in de herstart van de productie gaan resulteren in ‘out-of-stock’. Oftewel: er is geen kleding meer te koop in de Amerikaanse schappen, aldus Wells Fargo-analist Edward Kelly.

Toch nog een positief puntje

Toch is er ook enen positief puntje. Een aantal bedrijven hebben hun kleding voor de lente en zomer al geproduceerd. Werknemers gaan vaak op vakantie naar huis rond Chinees Nieuwjaar, dat dit jaar 25 januari was en dus net voor de uitbraak – dus bedrijven plannen een productievertraging rond die tijd. Helaas zijn niet alle bedrijven zo punctueel. De tijd zal uitwijzen welke impact het Corona virus verder zal hebben op de modeindustrie.