Hoe beïnvloedt mode jouw zelfbeeld?

In de mode-industrie zijn schoonheidsnormen veranderlijk. En daarmee groeien ook de verwachtingen van het lichaamsbeeld. De mode-industrie heeft een grote invloed gehad op hoe de maatschappij haar schoonheidsnormen heeft ontwikkeld. Hoe beïnvloedt mode jouw zelfbeeld en jouw emoties? Laten we er eens naar kijken!

Lichaamsidealen

De mode-industrie is lang beschuldigd van het promoten van ongezonde en zelfs onrealistische lichaamsidealen. Omdat modellen die op de covers van tijdschriften staan en op de catwalks lopen vaak bepaalde afmetingen hebben, geloven veel mensen dat deze verhoudingen het toppunt van schoonheid zijn. Deze voorstelling van wat ‘mooi is’ heeft veel invloed gehad op het modebeeld.

Meer diversiteit en inclusiviteit

In de industrie vonden jarenlang weinig veranderingen plaats. Maar de laatste jaren is er een duidelijke verandering. Diversiteit en inclusiviteit zijn waarden die modeontwerpers, merken en publicaties steeds meer omarmen. Modellen met een beperking, plus-size modellen en modellen van alle etnische achtergronden worden nu zichtbaarder in het beroep. Deze verandering duidt op een groter begrip van de noodzaak om schoonheid in al haar verschijningsvormen te erkennen.

Komst van de body positivity beweging

De body positivity beweging wordt enorm gesteund door de mode-industrie. Meer mensen zijn zich gaan uitspreken voor deze beweging omdat ze het zat zijn zich minderwaardig te voelen omdat ze niet voldoen aan de criteria van conventionele schoonheid. Volgens de body positivity beweging zijn alle lichamen mooi, ongeacht hun grootte, vorm of uiterlijk.

De rol van social media bij body positivity

De verspreiding van body positivity boodschappen is mede mogelijk dankzij sociale mediaplatforms. Nu #BodyPositivity en #LoveYourself populairder zijn geworden, hebben mensen een forum om hun verhalen te delen en conventionele ideeën over schoonheid in twijfel te trekken. Influencers en beroemde mensen zijn betrokken geraakt bij de beweging, laten openlijk hun onbewerkte foto’s zien en delen hun gevechten met lichaamsbeeldproblemen.

Wat is de invloed van mode op jouw zelfbeeld

Modebedrijven en ontwerpers beginnen steeds meer aandacht te besteden aan de body positivity beweging omdat ze begrijpen dat consumenten daadwerkelijke veranderingen in het gedrag van de industrie willen zien, niet alleen een verandering in houding. Als gevolg daarvan zien we een toename van bedrijven die kleding aanbieden die past bij een groter aantal lichaamsvormen en die hun maatbereik vergroten.

Meer diversiteit op de catwalk

De catwalks beginnen deze verandering ook te weerspiegelen. Grote modeshows hebben de afgelopen jaren meer diverse modellen laten zien, die body positivity promoten door mensen van alle vormen, maten en etniciteiten te laten zien. De industrie is lang gedomineerd geweest door strenge esthetische normen, dus deze aanpassing is een stap in de goede richting in die richting.

Tot slot… Nog wel een lange weg te gaan

Zelfs als er vooruitgang is geboekt, is het belangrijk om te begrijpen dat de mode-industrie nog een lange weg te gaan heeft voordat ze volledig inclusief is. Sommige bedrijven zijn volgens critici gewoon op de “body positive” wagen gesprongen voor financieel gewin zonder hun bedrijfsmethoden significant te veranderen of diversiteit echt te omarmen.

Nog steeds veel photoshop

Bovendien zijn er nog steeds veel gebieden in de industrie waar overdreven schoonheidsnormen heersen, vooral in de reclame. De grondbeginselen van de body positivity beweging worden ondermijnd door het voortdurende wijdverspreide gebruik van airbrushen en bewerken om onhaalbare beelden van perfectie te publiceren.

Omarm individuele schoonheid

Het goede nieuws is dat de body positivity beweging zich nog aan het ontwikkelen en uitbreiden. Veel mensen zijn hierdoor gemotiveerd om hun individuele schoonheid te omarmen en de sociale druk om erbij te horen af te wijzen. Dit zorgt voor meer tolerantie en acceptatie dan ooit.