De bijzondere relatie tussen basketbal en de modewereld

    LeBron James en zijn koptelefoon hebben de relatie tussen de NBA en de modewereld voorgoed veranderd. Het was 2008, en het Amerikaanse herenteam van het Olympisch basketbalteam was net in Shanghai neergestreken. Een net opgericht technomerk genaamd ‘Beats By Dre’ verkocht nog maar een paar maanden koptelefoons. Toen LeBron James met een van de koptelefoons uit het vliegtuig stapte was de naam van het merk in één klap gevestigd.

    LeBron James maakte van ‘Beats’ een topmerk

    Beats By Dre CEO Luke Wood dacht in eerste instantie weinig na over LeBron James die hun koptelefoon droeg. Het nog jonge bedrijf focuste zich vooral op muziek. Maar atleten, met name basketballers, bleken de perfecte groep om de markt te veroveren. Sterker nog, Beats werd Beats vanwege LeBron James.

    Samenwerkingen tussen basketballers en topmerken

    Voordat LeBron Beats groot maakte, werden basketballers verwacht om binnen een beperkte ruimte te functioneren. Wees vooral een speler en een rolmodel, was het devies. Al eerder werkten basketballers samen met sportmerken, sneakermerken en zelfs cornflake bedrijven. Zo werkte de recent overleden Kobe Bryant samen met Nike. Ook Adidas en Gatorade gingen samenwerkingen aan met basketballers.

    Fans geven om de naam

    Het succes van Beats was echter een moment van realisatie: Fans geven niet alleen om LeBron James de basketbalspeler, ze geven om LeBron James de man. Lebron James het merk. Of het nu gaat om een Beats koptelefoon, een Thom Browne pak of John Elliott sneakers: fans willen weten wat LeBron James draagt en willen het zelf ook dragen. Een man als LeBron James is een echte ‘influencer’.

    Basketballers als ‘fashion influencers’

    Basketballers als ‘fashion influencers’: inmiddels zijn we het gewend. De sporters het om iets voor zichzelf op te bouwen: ze verdienen er miljoenen aan. Zodoende dragen ze maar al te graag nieuwe soorten koptelefoons, kledingstukken die alleen voor de catwalk bestemd zijn en en nog niet gelanceerde stukken streetwear. In de huidige NBA-wereld zijn de atleten hun eigen merken. Wat ze dragen is niet alleen een persoonlijke stijl. Het is echt ‘business’mode
    Overigens zijn niet alleen atleten, maar ook andere celebs echte influencers als het gaat om mode.

    Steeds meer waarde aan merken

    Kleine samenwerkingen kunnen uiteindelijk leiden tot enorme deals. Beats heeft bijvoorbeeld nu een officiële samenwerking met de NBA. Een teken van de tijd volgens Roger Breum, marketingdirecteur van het bedrijf Hookit (dat sportpartnerschappen analyseert en evalueert):

    “We zien dat atleten steeds meer waarde hechten aan de merken waarmee ze werken. De afgelopen jaren is de individuele sporter het krachtigste onderdeel van de sport geworden. We verwachten niet dat dat snel zal veranderen.”

    Air Jordan

    In 2018 verdiende LeBron James 137 miljoen euro aan inkomsten voor zijn sponsors, zo stelt Hookit. Sporters en kledingmerken die samenwerken is geen nieuw fenomeen. Soms heeft sponsoring zelfs geleid tot nieuwe grote merken, zoals Air Jordan. Maar dat basketballers daadwerkelijk meer waarde geven aan mode- en accessoiremerken, ze zorgen voor een enorme omzetverhoging, is een nieuw fenomeen. Bovendien worden atleten steeds kieskeuriger. Ze kiezen niet zomaar meer een merk, maar alleen namen die goed zijn voor hun imago.