Decennia lang domineerden Franse modehuizen de modewereld. Amerikaanse ontwerpers kochten vaak licenties om Franse ontwerpen te mogen dupliceren. Maar rond de jaren zestig van de vorige eeuw veranderde de situatie. Modeontwerpers in New York kregen steeds meer voet aan de grond. Concurrentie voor Parijs dus. De Franse ontwerpers moesten zich opnieuw uitvinden en zich blijven ontwikkelen om de Amerikanen bij te benen. Een korte geschiedenis van de Paris Fashion Week.
Hoe winnen we het van de concurrentie?
In 1973 kwam de zogeheten Fédération Française de la Couture samen. Deze organisatie was verantwoordelijk voor het samenbrengen van de modeshows in Parijs. Ze overlegden over een prangende vraag: hoe het hoofd bieden aan de concurrentie uit de Verenigde Staten? Ter gelegenheid van de bijeenkomst hield men een onvergetelijk mode evenement: de ‘Slag om Versailles’.
De legendarische ‘Slag om Versailles’
Tijdens de ‘Slag om Versailles’ streden vijf Franse ontwerpers en vijf Amerikaanse ontwerpers tegen elkaar. Dit waren Yves Saint Laurent, Pierre Cardin, Hubert de Givency, Emanuel Ungaro en Marc Bohan (het Franse team) tegen Halston en Stephen Burrows, Anne Klein, Bill Blass en Oscar de La Rente. Het was een titanenstrijd die sindsdien niet meer te zien is geweest.
De strijd tussen iconische modeontwerpers barst los
De Franse en Amerikaanse modeontwerpers haalden op die gedenkwaardige dag in 1973 werkelijk alles uit de kast. Dior gebruikte de pompoenkoets van Assepoester op de catwalk, Yves Saint Laurent een Bugatti limo en Ungaro vond het een goed idee om een zigeunerkaravaan te laten trekken door neushoorn. Ook werden er een paar Amerikaanse artiesten naar Parijs gestuurd. Liza Minelli zong de sterren van de hemel voor de Amerikanen terwijl Josephine Baker aan de kant van de Fransen stond.
Beroemdheden op de bühne
Ook onder het publiek bevonden zich een aantal legendarische en stijlvolle beroemdheden. Zo konden Elizabeth Taylor, Andy Warhol en prinses Grace van Monaco geen genoeg krijgen van de show. Anno 2020 zijn er tijdens de Fashion Week in Parijs nog steeds tal van beroemdheden op de bühne te bewonderen. Maar de bijzondere sfeer op die dag komt niet meer terug.
De Paris Fashion Week anno 2020
Ondanks dat de sfeer tegenwoordig anders is, zijn de modeweken in Parijs nog steeds erg goed voor de economie van de Franse hoofdstad. Zo blijkt een onderzoek van adviesbureau MKG Hospitality uit 2015 dat de hotelbezetting tijdens dit evenement maar liefst 93.9 procent is. Dit komt mede door het feit dat dit modevenement kan rekenen op het bezoek van maar liefst 1500 journalisten uit 50 landen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het publiek dat afkomt op de modeshows. Ook dit zorgt ervoor dat dit evenement een wereldwijde impact heeft. Ben jij er volgende keer ook bij?
Dé kinderkleding zomertrends van 2018