Nieuwe modetrend: consument kiest voor simpel en praktisch

Sinds maart, toen veel landen in lockdown gingen, is de populariteit van loungekleding sterk gestegen. Werkkleding heeft het juist moeilijk omdat veel mensen thuis werken. Ondertussen hebben bekende modemerken hun winkels langere tijd gesloten gehad. De sluiting heeft ook een positieve kant: het heeft consumenten meer tijd gegeven om na te denken over de merken die hij ondersteunt.

Veranderingen bij modebedrijven

Ook modebedrijven maken van de gelegenheid gebruik om permanente veranderingen in hun marketing, productie en distributie door te voeren. Langere tijd werden deze beslissingen op de lange baan geschoven. Sterker nog: er lijkt sprake van een grote verandering in de industrie naar meer comfortabele mode.

Steeds meer mooie en comfortabele thuiskleding

Toen de mensen thuis begonnen te blijven kwamen ze tot een belangrijk besef, namelijk dat ze helemaal geen mooie, comfortabele thuiskleding hebben. En wie deze kleding eenmaal koopt kan er geen genoeg meer van krijgen. Het wordt een vast onderdeel van je garderobe. De ‘comfortabele trend’ die deze lente en zomer typeert kan wel eens een blijvertje zijn.

Ugg laarzen

Neem nu de Ugg laarzen. Deze schoenen werden al in de jaren negentig een trend in de VS. Dit kwartaal en het kwartaal voorafgaand aan de pandemie zag Ugg de beste cijfers tot nu toe. Ook balletflats, die begin 2000 zeer popuair werden, zijn momenteel erg in trek.

Mocassin-achtige schoen

Cheryl Kaplan is mede-oprichter en voorzitter van schoenenmerk M.Gemi. Haar bedrijf focust zich inmiddels ook meer op comfortabele schoenen dan elegante schoenen met hakken. Zo introduceerde het kort geleden een mocassin-achtige schoen die je zowel buiten als binnen kunt dragen. Ze voelen net zo comfortabel aan als pantoffels.

Ook pyama’s worden deel van het straatbeeld

Niet alleen schoenen, maar pyama’s moeten er aan geloven. Dit kledingstuk is tegenwoordig niet alleen comfortabel, maar ook stijlvol. De pyama’s van ‘Richer Poorer’ zijn daar een goed voorbeeld van. Het bedrijf heeft een pyama op de markt gebracht met ingebouwd ondergoed en een beha. Het heeft daarnaast een soort gewaad dat aanvoelt als een jas.

Kies je voor stijl, comfort of allebei?

Mensen denken op dit moment echt na over hoe ze hun geld uitgeven. Over het algemeen gaat de consument voor kledingstukken die minder duur en trendy zijn. Comfort is alles op dtit moment. Dit betekent niet dat je helemaal geen stijlvolle kleding meer moet dragen. Aan het eind van de dag kun je namelijk een stuk productiever zijn ls je een uniform draagt met mooie schoenen of hakken. Dit past nu eenmaal beter bij bepaalde beroepen. Toch is er over het algemeen een verschuiving in de mode naar ‘simpel en praktisch’. Of dat zo blijft? De toekomst zal het leren!