Louis Vuitton neemt niet deel aan Paris Fashion Week, wel digitale editie

Modemerk Luis Vuitton heeft besloten om niet mee te doen aan de Paris Fashion Week. De uitbraak van het Corona virus speelt daarbij een belangrijke rol. In plaats daarvan heeft Luis Vuitton een video teaser gemaakt en zendt het modeshows digitaal uit.

Digitale versie van de Paris Fashion week

Dit jaar werd de Paris Fashion Week voor het seizoen herfst en winter 2020 digitaal uitgezonden. Ook de Mannenmodeweek voor de lente en zomer van 2021 krijgt een digitale versie. Ontwerpers zoals Hermès, Rick Owens, Gucci en Loewe hebben met hun videopresentaties indruk gemaakt op zowel modeliefhebbers als journalisten. Overigens is er vanwege Corona ook een verandering bij de New Yorkse Modeweek in 2021.

Korte film

Virgil Abloh, werkzaam voor Luis Vuitton, had een bijzondere videopresentatie in gedachten. Het merk bracht een korte film uit met de titel ‘Adventures of Zoooom with Friends’, die te zien was tijdens de modeweek in Parijs. Je ziet een animatiefiguur genaamd ‘Zoooom’ die het hoofdkwartier van Luis Vuitton bezoekt. Hij pakt kratten in met zijn vrienden. Vervolgens worden ze op een schuit geladen die wegzeilt op de rivier de Seine. De bestemming is het Verre Oosten.

Het Verre Oosten: mijlenver van Parijs

Het Verre Oosten komt meerdere malen terug in de shows van Vuitton. Zo zal op 6 augustus een echte show plaatsvinden genaamd Message in a Bottle’ in Shanghai. Mijlenver van Parijs, maar minstens zo indrukwekkend. Een andere zal zal plaatsvinden in Japan. Beide shows zijn geopend voor het publiek en worden gelivestreamed. In de collectie komen de personages van ‘Zoooom with friends’ echt tot leven, terwijl de ontwerper de wereld ontdekt door de ogen van een kind.

Collectie gaat ‘transformeren’

Luis Vuitton heeft een officieel persbericht uitgebracht. De nieuwe collectie wil naar eigen zeggen ‘de dialoog aangaan met klanten’. En dat is lang nog niet alles: de collectie zal als het ware gaan ‘transformeren’ tijdens de reis over de oceanen. Dit symboliseert het contact tussen verschillende culturen en naties, net als de kernwaarden van de ontwerper: eenheid, diversiteit en inclusiviteit.

Duurzaamheid

Naast diversiteit en inclusiviteit zal Luis Vuitton dit jaar ook veel aandacht besteden aan duurzaamheid, een belangrijk thema in de huidige maatschappij. De modewereld heeft bijvoorbeeld steeds meer aandacht voor het produceren van duurzame kleding. Abloh onthulde in een interview dat de nieuwe collectie waarschijnlijk de grootste sprong is die hij heeft gemaakt. Hij heeft een nieuw systeem voorgesteld en wil dit in de praktijk gaan brengen. Dat beloofd veel goeds!