Designer onder de loep: Liselore Frowijn

Meer dan een jaar geleden was onze stagiaire Aminanta een van haar modellen tijdens de Artez Graduationshows. Cum laude geslaagd, toonde ze trots haar collectie ‘Afternoon Of A Replicant’ aan het grote publiek. De collectie was gebaseerd op het werk van Matisse en was een opvallende verschijning tussen de andere afstudeercollecties.

Liselore Frowijn

Het werk van Liselore Frowijn kon niet onopgemerkt aan je voorbij zijn gegaan toen. Het grote publiek zag een groot talent in de oud-stagiaire van Peter Pilotto. En ze hadden geen ongelijk: Frowijn won in april 2013 de Frans Molenaar Couture Award. Een prijs voor beginnende ontwerpers, waaraan een geldbedrag van 10.000 Euro is verbonden.

Met de prijs op zak moest Frowijn een jaar later aantonen dat de investering geen verspilling was. De ontwerpster maakte een nieuwe collectie (Fracture Space), bracht een geurtje uit, en viel – opnieuw – in de prijzen. De 23-jarige couturier won de Prix Chloe in Parijs tijdens het Festival International de Mode.

Stiekem ben ik een klein beetje trots op die Liselore. Je kunt stellen dat ik alles vanaf het begin heb gevolgd, ik was er ook bij. En een jaar later, spreek ik met haar af om te zien hoe het gaat.

Hoe gaat het met je?

“Het gaat heel goed! Er komen dingen op mijn pad die ik tijdens mijn afstuderen nooit voor mogelijk had gehouden. Het voelt alsof ik op een heerlijke golf surf.”

Heb je wel tijd voor jezelf?

“Bijna wekelijks word ik benaderd met nieuwe initiatieven, en het liefst doe ik zo veel mogelijk verschillende dingen. Ik wil niet kiezen, en in die zin heb ik nauwelijks tijd voor mezelf. Weekenden zijn eveneens gevuld met werk, maar ik probeer mijn momenten te kiezen om tot rust te komen, anders houd ik het niet vol.

Gelukkig kan ik goed plannen, en voel ik wel aan wanneer zo’n rustmoment nodig is. Dan ga ik lekker eten of uit met vrienden of uitrusten bij mijn ouders in Utrecht.  Sinds mijn eindexamen vorig jaar reis ik naar Parijs en Milaan, voor mijn gevoel is het al heel lang geleden dat ik ‘met vakantie’ ben geweest. Nu voelt het alsof ik beter even kan ‘doorpakken’ met alle kansen die ik krijg. Die vakantie komt wel weer!”

Heeft de Frans Molenaar Award je werkelijk geholpen?

Absoluut. Door de steun van Frans en zijn rechterhand Mirjam, heb ik veel dingen kunnen doen die anders niet mogelijk zijn geweest. Er gaan veel deuren voor je open als je een prijs wint, en ook het vertrouwen in je eigen kunnen neemt toe. Het zijn ontzettend lieve en hardwerkende mensen en ik kon altijd bij ze terecht voor advies. Ook projecten die er aan komen heb ik mede dankzij hen gekregen. Het is heel bijzonder dat in een relatief kleine mode-scene als in Nederland, iemand als Frans Molenaar investeert in jong talent. Het is heel belangrijk dat jonge mensen de ruimte krijgen om te creëren.

Ben je nu met een nieuw project bezig?

“Ja, momenteel rond ik mijn collectie voor Vlisco af. Daarna zal ik voor twee maanden in Milaan gaan wonen om een collectie binnen het bedrijf Mantero Seta S.p.a. vorm te geven. Het is uniek dat zij mij hebben benaderd, want ik ben geen Italiaanse (spreek de taal evenmin), en heb er vorig jaar direct na het winnen van de Frans Molenaar Prijs slechts een korte zomerstage gelopen. Afgelopen jaar heb ik contact met hen gehouden; ze sponsorden zelfs materiaal voor mijn deelname aan Hyères. En nu hebben ze me teruggevraagd. Dat vind ik echt geweldig; het liefst ben ik onderweg en ontmoet ik zo veel mogelijk mensen. Dit vak biedt mij dat allemaal.”

Werk je liever in het buitenland?

“Ik werk graag in Italië, maar ik hoef me nog nergens vast te ‘settelen’. Nederland is een fijne basis om vanuit te werken. Op en neer reizen vind ik niet erg.”

Waar heb je je nieuwe collectie op gebaseerd?

“Het concept van Fracture Space is gebaseerd op de garderobe van een vrouw die volkomen ontspannen is in haar elegantie. Ze beweegt zich organisch en dynamisch met haar omgeving, en laat niets of niemand haar energie aantasten. Intuïtief kent ze de basis van pure luxe.

Het silhouet is gebaseerd op bikerjasjes en polo-shirts, uitgevoerd in klassieke tweed-weefsels, en afgewerkt met sport-pipings. Ik combineerde mijn eigen ontwikkelde stoffen met materiaal uit de outdoor-industrie en rijke stoffen uit Italië.

Ik heb met deze collectie de vibraties van het afgelopen jaar proberen te vangen, alle deeltjes en stukjes om me heen die mij als ontwerper verder hebben ontwikkeld. Zoals de schilderijen van Kokoschka die ik bestudeerde tijdens de ontwikkeling van deze collectie: zijn krachtige portretten toonden de energieën van de geportretteerden, hij legde de psyche van de mens bloot op haast dierlijke wijze met zijn grove verftoets. Zijn werk inspireerde mij tot het ontwikkelen van ritmische prints, bloemrijk en gestreept, en uitgevoerd in kleuren die geïnspireerd zijn op David Hockneys landschappen.”

Hoeveel verschilt Fracture Space met je eerste collectie?

“Voor mij verschilt mijn nieuwe collectie niet heel veel met mijn oude collectie. De eerste collectie Afternoon of a Replicant werd bijzonder goed ontvangen; dan is de druk voor een tweede collectie groot. Met mijn laatste collectie had ik behoefte aan een subtieler beeld, het mocht vrouwelijker zijn.

Nog altijd houd ik me bezig met het contrast tussen sport en luxe. Mijn handschrift zal zich hier altijd door laten kenmerken, ook het schilderachtige en sterke kleurgebruik is iets wat bij mij hoort.”

Over De Prix Chloe prijs: waarom heb jij gewonnen?

“Toen ik hoorde dat we een look voor Chloé moesten ontwerpen, naast het updaten van je collectie waarmee je geselecteerd werd voor Hyères, realiseerde ik me direct dat deze prijs niet onderschat moest worden. Je moet je namelijk verplaatsen in de Chloévrouw. Ik heb uitgebreid research gedaan naar wie zij volgens mij is.

In mijn look vind je het vrouwelijk en elegante van Chloé  terug, maar eveneens het monumentale en rijke materiaalgebruik van mijn handschrift.

Chloé werkt met veel met kant en de kleur beige-rosé, iets wat je niet snel zult terugvinden in mijn eigen collectie, maar door deze aspecten op mijn manier te vertalen naar een look, kwam ik eigenlijk tot een bundeling van twee uitersten, wat leidde tot een sterk beeld en zodoende de Prix Chloé.”

Wat is jouw inbreng in de modewereld? Wat wil je bereiken?

“Ik ben ontzettend blij met de kansen die er tot nu toe zijn geweest, maar ik weet ook dat ik alles zelf ‘draaiende’ moet houden. Er is nog veel meer om te ontdekken, en dat is misschien nog wel belangrijker dan het bereiken van een groot ding.

Ik hoop dat ik over vijf jaar met een groot team werk, waar ik mooie dingen mee mag maken. Uiteindelijk is mode een teamsport, dat is een van de vele leuke aspecten eraan. Mijn beste vrienden werken in de mode, en het lijkt me fantastisch om ooit onze krachten te bundelen en samen iets op te zetten.”

Door Aminanta Minte