Dit kunnen we verwachten van modejaar 2021

Duurzame mode is een echte industrie geworden. De Business Research Company schat dat de wereldwijde markt voor ethische mode zal groeien van 6,35 miljard dollar in 2019 tot 8,25 miljard dollar in 2023. Dit komt neer op een jaarlijks groeipercentage van 6,8%. De duurzame modetrends van de toekomst worden sterk beïnvloed door de gebeurtenissen van vandaag, zoals de Corona crisis in 2020 geweest.

2020: een historisch jaar vol tragiek

2020 was een heftig jaar. Niet alleen werd de wereld overspoeld door Corona, maar ook door Australische bosbranden, overstromingen in Indonesië, de vulkaanuitbarsting in de Fillipijnen en opstanden in Afrika. De Verenigde Staten kreeg ondertussen te maken met de BLM-beweging en de fratsen van Donald Trump. Als we naar het komende jaar kijken, is het niet moeilijk om te zien dat sociale onzekerheden de modewereld ook in 2021 zullen beïnvloeden. Ook heeft het feit dat er meer mensen op aarde zijn dan ooit invloed op mode en duurzaamheid.

Modetrend in 2021: meer kleuren en prints

Een trend die we volgend jaar kunnen verwachten is het gebruik van meer kleuren en prints. Dit geldt ook voor duurzame mode. Duurzame mode wordt al jaren vooral geassocieerd met neutrale tinten en klassieke stijlen, terwijl de mainstream mode vol blijft met felle kleuren en ontwerpen. Dit was voor het grootste deel een poging om duurzame mode te onderscheiden van mainstream. Het minimalisme vierde hoogtij in de duurzame mode industrie, maar dat is in 2021 voorgoed voorbij.

Minder items nodig voor een professionele uitstraling

De pandemie heeft veel invloed gehad op onze stijl in 2020. Een van de gevolgen van het werken vanuit huis is dat we massaal loungebroeken en joggingbroeken gingen dragen. Een ander gevolg van de lockdown is dat meer mensen dan ooit zich hebben gerealiseerd dat je slechts een paar elementaire items nodig hebt om je professioneel te kleden. Er zijn minder mogelijkheden om kleding te kopen, waardoor mensen worden aangemoedigd om meer outfits te creëren met minder items.

Lager consumentenvertrouwen

De economische gevolgen van de pandemie heeft ook geleid tot een lager consumentenvertrouwen. De financiële toekomst is niet te voorspellen, dus geven mensen er de voorkeur aan om hun dollars te sparen in plaats van te kopen.

De modewereld gaat digitaal

Dit jaar, als direct gevolg van de lockdown en de 1.5 meter regel, vonden er geen gebruikelijke modeactiviteiten zoals modeshows plaats. De modemerken namen in een poging hun doelgroep te bereiken hun toevlucht tot digitale mode. Modelabels waren dit jaar gedwongen in de digitale wereld te stappen met 3D en digitale modeshows. Deze trend zal in 2021 nog wel even blijven.

Meer duurzaamheid en minder sociale druk

Digitale mode is veel duurzamer dan de standaard mode. Problemen zoals milieuvervuiling en afval komen veel minder voor. In 2021 zal het aanbod van digitale mode alleen maar verder toenemen. De druk om voor elke gelegenheid een andere outfit te dragen is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Dit jaar werd in slechts enkele maanden tijd de vraag ‘welke nieuwe outfit draag ik voor dit evenement?’ uit de dagelijkse gedachten van de mensen verwijderd. Logisch, want alle fysieke evenementen werden afgelast en socialiseren en netwerken was er niet meer bij. We zijn benieuwd wat modejaar 2021 ons gaat brengen.