Topshop onder vuur door te dunne etalagepop

Vorige week was er nog commotie over ‘The Perfect “Body’ campagne van Victoria’s Secret. Deze week is het de beurt aan Topshop. Volgens de Daily Mail heeft de Engelse kledingretailer veel kritiek gekregen op vooral de benen van de paspoppen: die schijnen te dun te zijn. 

Topflop

De commotie begon nadat de Britse Becky Hopper een foto maakte van de benen van een Topshop etalagepop naast de benen van haar vriendin (met maat 36). Vervolgens deelde de 23-jarige de foto met al haar volgers op Twitter. 

Skinny bitch

Hoppers standpunt was duidelijk: de hashtags #poorbodyimage en #irresponsible waren genoeg om inmiddels meer dan 9000 keer gedeeld te zijn. Het zorgde voor een wervelstorm aan kritiek aan het adres van Topshop. 

De reacties kwamen met elkaar overeen. De een vond de foto ‘shocking’, terwijl de ander om een ‘response’ van Topshop vroeg. 

Levende pop?

“We willen slanke meisjes niet bekritiseren”, zei Hopper donderdag. “We willen alleen aan Topshop vragen, etalagepoppen met verschillende maten te gebruiken.” De tiener, die zichzelf feminist noemt (als we haar bio op Twitter moeten geloven), vervolgt haar betoog: “Veel meisjes kunnen er uitzien als deze pop en toch gezond zijn. De meeste meisjes echter niet. Tieners zijn de belangrijkste doelgroep van Topshop en daarom moet de winkel voorzichtig zijn met het imago dat ze uitstralen.” 

Maatig

Volgens een woordvoerder van Topshop heeft de etalagepop maat 38, maar is de pop ‘gestileerd’ om zo meer op te vallen in de winkel. 

Vrouwelijk?

“De poppen zijn gemaakt van een kunststof”, zegt de Topshop woordvoerder. “Daarom moeten ze een bepaalde vorm hebben, anders kunnen ze niet aan- of uitgekleed worden. Ze zijn niet bedoeld als een exacte weergave van een vrouwelijk lichaam.” Wat vind jij? Moet Topshop iets doen aan de mannequins?