Zara ’s zelfservicekassa’s en digitale passpiegels

Zara start binnenkort met een proef waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om zelf hun producten af te rekenen. Het moederconcern van het bedrijf, Inditex test daarvoor zelfservicekassa’s op zijn hoofdkantoor in het Spaanse Arteixo. 

De zelfservicekassa’s zullen werken op het onlangs geïntroduceerde RFID-systeem. Dit systeem koppelt een code aan elk kledingstuk van Zara. Het zelfservicepunt laat klanten zelf deze RFID-chip verwijderen nadat zij het product afgerekend hebben. Inditex wil deze technologie in 2016 in alle Zara filialen hebben ingevoerd. 

Het concern test ook de mogelijkheden van digitale passpiegels. Klanten kunnen ieder kledingstuk virtueel passen. De digitale passpiegel geeft een melding als het kledingstuk ook in andere maten beschikbaar is en geeft eventuele alternatieven. Tevens worden er testen gedaan met mobiel betalen en 3D projecties op winkelruiten. 

Volgens Inditex zijn zelfservicekassa’s en digitale spiegels mogelijk ‘de toekomst van de retail’. Het concern beschikt over meer dan zesduizend vestigingen in 88 landen. Als beide technologieën succesvol zijn, dan voert het Spaanse bedrijf de systemen in bij Zara, Zara Home, Bershka, Pull & Bear en Massimo Dutti.