Het lijkt er op dat de snelle verovering van luxe mode merken op de Chinese markt wat aan snelheid aan het inboeten is.
Volgens een bericht in de Financial Times van Vanessa Friedman heeft onderzoek door Lebury Research aan het licht gebracht dat de veelbelovende vraag naar luxe merkartikelen lager uitvalt dan in eerste aanvang werd aangenomen. Met andere woorden de vraag vertraagt en dit lijkt momenteel een onomkeerbaar proces. Het kan een cyclisch proces zijn of een verschuiving in smaak van de consument. Duidelijk is ook dat er waarschijnlijk nog veel onbenut potentieel is in China.
Enerzijds is er een vermindering in de expansie van luxe mode artikelen, anderzijds blijkt de vraag naar betaalbare mode (denk aan Zara en H&M) sneller toe te nemen dan ooit. Dit duidt op een veranderende smaak bij de consument. De meer betaalbare merken winnen aan potentieel terwijl de luxere (lees duurdere) merken die als eerste de Chinese markt betraden markt moeten prijsgeven. Door de toenemende vraag van betaalbare mode artikelen komen er steeds meer mid-range merken in de markt waardoor de verschuiving versnelt en het moeilijker wordt voor de luxere merken om marktpotentieel te behouden.
Culturele veranderingen, verstedelijking en opkomst van een middenklasse gaan snel in het veranderende China. De vraag naar Fast Fashion zal daardoor alleen maar toenemen. Reden te meer voor de luxere merken om te investeren in hun bestaande winkels en nadruk te leggen op de verbetering van klantervaring en ruimte te laten op de Chinese en andere Aziatische markten om meer divers te worden.
Céline lente zomer 2014: kleurrijke kunst