‘Uit met het oude, in met het nieuwe’ is een bekend gezegde in de modewereld. Maar met de opkomst van e-commerce websites en toenemende de interesse in duurzame kleding, is het oude juist het nieuwe geworden. Deze ontwikkeling wordt aangeduid met de term ‘recommerce’. Wat houdt het precies in?
Wat is recommerce?
Reverse commerce, simpelweg afgekort als recommerce, betekent dat langlopende producten worden verkocht aan de consument. Mits ze nog in goede staat verkeren, uiteraard. Volgens Vogue India is recommerce dé nieuwe trend in de modewereld. Steeds meer consumenten kijken naar tweedehands kleding om duurzaam en trendy te zijn. Bovendien besparen ze er flink wat kosten mee.
Samenwerking tussen TheRealReal en Gucci
Een vooraanstaand merk dat zich bezig houdt met recommerce in de mode-industrie is de luxe winkel TheRealReal, die onlangs een samenwerking met het wereldberoemde Italiaanse modemerk Gucci aankondigde. Deze samenwerking betekent een kantelpunt in de mode-industrie. Gucci is een zeer bekend merk onder jong en oud en de dubbele ‘G’ riem als logo is zeer bekend onder millennials.
Duurzame campagne
Gucci en TheRealReal hebben een duurzame reden voor hun bijzondere campagne. Op het moment dat de consument de tweedehands Gucci producten van TheRealReal verzendt of koopt, doneert Gucci een deel van de inkomsten aan de stichting One Tree Planted.
Levi’s kondigt recommerce site aan
Op dezelfde dag dat Gucci en TheRealReal hun samenwerking aankondigden, kwam het Amerikaanse jeansmerk Levi’s met het nieuws dat ze haar eigen recommerce site op de markt had gebracht: Levi’s SecondHand. Op de recommerce website van Levi’s verkoopt het merk gebruikte spijkerbroeken en jassen die met zorg en met de hand zijn uitgezocht door Levi’s.
Tweedehands items in ruil voor cadeaubon
Levi’s recommerce site is nieuw, maar toch geeft het tweedehands items terug aan de consument in ruil voor een cadeaubon. De waarde van de bon is afhankelijk van de leeftijd en conditie van het item.
Verschil tussen e-commerce en vintage
Overigens is er een belangrijk verschil tussen e-commerce en vintage kleding. Het gesprek over hoeveel tijd een item nodig heeft om ‘vintage’ te worden is onderdeel van discussie. Sommigen beschouwen 50 jaar als vintage, terwijl anderen 10 jaar zien. Een decennium is genoeg om een item ‘vintage’ te noemen, omdat dit ongeveer een generatie is.
Hoe ouder hoe meer waard
Hoe ouder een mode item is, hoe meer waarde het heeft. Dit gebeurt natuurlijk niet met alle kleding, maar een vintage Gucci jurk ofwel heeft vaak dezelfde of zelfs een hogere prijs als een moderne jurk van Gucci!
Copycat alert! Zara vs. Kenzo