‘The Kelly Initiative’ moet discriminatie in de modewereld een halt toeroepen

Ongeveer 250 zwarte modeontwerpers hebben een brief naar de Council of Fashion Designers of America (CFDA) gestuurd. Ze beschuldigen deze organisatie van ‘vooroordelen en discriminatie’. Onder de naam ‘The Kelly Initiative’ roepen ze op tot maatregelen om de transparatie in de mode industrie te versterken en discriminatie op de werkvloer te verminderen.

Wat is ‘The Kelly Initiative?’

De naam ‘Kelly Initiative’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is een eerbetoon aan Patrick Kelly, die als eerste donkere Amerikaan in 1988 toegang kreeg tot de Chambre Syndicale du Prêt-à-Porter. Anno 2020 verzoeken Jason Campbell, creatief directeur Henrietta Gallina en schrijver Kibwe Chase-Marshall het CFDA om een vier punten plan goed te keuren. Het doel van dit plan is om ‘zwart talent actief op te nemen in alle lagen en sectoren van de mode industrie’.

Lijst en trainingen

Het Kelly Initiatief vraagt bedrijven om hun demografie van boven tot beneden te verzamelen. Hoeveel donkere professionals zijn er bijvoorbeeld aangenomen? De lijst moet jaarlijks worden verzameld en gepubliceerd. Bedrijven die deelnemen wordt gevraagd om en aantal trainingen uit te voeren voor het inhuren van managers.

Belofte

Daarnaast moet een onderneming een belofte ondertekenen waarin staat dat donker talent alle mogelijkheden en kansen krijgt. Een derde partij moet controleren of dit ook daadwerkelijk gebeurt. Tenslotte zal The Kelly Initiative jaarlijks The Kelly List opstellen. Dit is een selectie van 50 zwarte professionals die het absolute toptalent in de hele industrie illustreren.

Medewerking van mode professionals

Op dit moment worden tientallen handtekeningen verzameld en ingediend door zowel zwarte als witte mode ontwerpers. Zo werken bekende ontwerpers als Victor Glemaud en Martine Rose graag mee, net als tijdschriften als Vogue en i-D en styliste Shiona Turini. Daarnaast werken enkele bestuursleden van de Black CFDA mee, zoals Aurora James en Virgil Abloh.

Voorstellen

De ontwerpers, mode professionals en bestuursleden hebben een aantal voorstellen ingediend om de positie van donkere mensen in de modewereld te verbeteren. Zo heeft Aurora James de ’15 Percent Pledge’ bedacht, waarbij bedrijven wordt gevraagd om 15 procent van de ruimte in hun schappen te geven aan bedrijven met een donkere eigenaar.