Het is voor de tweede keer in een jaar dat Urban Outfitters de Hindoes tegen zich in het harnas jaagt. Was het in 2013 de Lord Ganesh sok die je voor zes euro dollar om je zweetvoeten kon vleien, ditmaal is het een dekbedovertrek met een print van de Hindoegod die de Hindoes wederom in de gordijnen doet vliegen.
Goddelijke sokken
Urban Outfitters heeft de Hindoegemeenschap in 2013 haar verontschuldigingen aangeboden voor het op de markt brengen van sokken met een afbeelding van Ganesh , toen uit de schappen gehaald. Maar blijkbaar heeft de trendy modeketen niet veel meegekregen van de lessen die de Universal Society of Hinduism hen heeft geleerd over de culturele en religieuze gevoeligheden die bepaalde prints bij Hindoes kunnen opwekken.
De goden verzoeken
Het Ganesh dekbedovertrek met een print van de Hindoegod ontworpen door Valentina Ramos is gemaakt in de V.S. en is voor € 95 tot € 125 euro te koop op de website van Urban Outfitters. Het dekbedovertrek mag er dan geweldig artistiek uitzien, maar volgens Rajan Zed, een Hindoe politicus, wordt de door Hindoes zeer geëerde God liever aanbeden in de tempels dan dat hij gebruikt wordt om op te slapen, of nog erger, gemeenschap te hebben. Onjuist gebruik van Hindoegoden voor commerciële doeleinden kan de gevoelens van gelovigen uitermate kwetsen.
Wat nu?
Urban Outfitters had dus beter met een minder aanstootgevend ontwerp kunnen komen dan deze “UO Exclusive”. Zien wat ze nu uit de kast gaan trekken om weer vrienden te worden met de Hindoegemeenschap.
Mode als reclamemiddel