Een korte geschiedenis van modeshows

Of het nu op het podium is of online, de modeshows van vandaag zijn groter dan ooit – en worden uitgezonden voor een miljoenenpubliek. Maar hun wortels zijn bescheidener en dan je zou verwachten. Tijd voor een korte geschiedenis van modeshows.

Baanbrekende mode ontwerper

Moderne modeshows begonnen in de jaren zestig van de negentiende eeuw. Destijds begon de Britse modeontwerper Charles Frederick Worth echte  modellen in plaats van mannequins te gebruiken op de catwalks in fashion-walhalla Parijs.

Londen en New York

Rond de eeuwwisseling begonnen evenementen die bekend staan als “modeshows” zich te verspreiden naar Londen en New York. Maar deze shows waren klein, meestal privé-evenementen voor kopers. Fotografie was vaak verboden, uit angst dat de ontwerpen zouden worden gekopieerd.

Christian Dior veranderde de modewereld voorgoed

Na de Tweede Wereldoorlog openden modehuizen hun deuren  voor een groter publiek en de publiciteit begonnen op te zoeken. Een van de iconen van dit nieuwe tijdperk was Christian Dior, wiens eerste modeshow in Parijs in 1947 golvende rokken liet zien die uitwaaierden vanuit getailleerde taille – een esthetiek die zo revolutionair was dat ze de bijnaam “The New Look” kreeg. Het luidde een nieuwe periode van vrouwelijkheid en weelde in, en was een scherp afscheid van de soberheid van de oorlogstijd.

Jaren zestig

In de jaren zestig maakten de serieuze gezichten van modellen op de catwalk die in een strakke formatie liepen plaats voor een lichtere esthetiek. Daarbij werden aangemoedigd hun persoonlijkheid te tonen terwijl de muziek schalde. En de meer avant-gardistische modeshows van vandaag zijn ontstaan in de jaren ’80 en ’90, toen de catwalks veranderden in miniproducties, verfraaid met licht, geluidseffecten en uitgebreide ensceneringen.

Yves Saint Laurent

In 1998 organiseerde Yves Saint Laurent een modeshow in een uitverkocht stadion, een uur voor de finale van het wereldkampioenschap voetbal tussen Frankrijk en Brazilië. Er waren 300 modellen, 900 backstage medewerkers en 4.000 stadionmedewerkers bij betrokken, en de show werd uitgezonden op televisie voor ongeveer 1,7 miljard mensen.

Alexander McQueen

De laatste jaren hebben modeshows zich ontwikkeld tot indrukwekkende shows die de grens tussen kunst en commercie doen vervagen. De overleden Britse ontwerper Alexander McQueen eindige bijvoorbeeld ooit  een show met een gemaskerde Jeanne d’Arc omringd door bloed en vuur. Spectaculair!